Priming dan Programming Untuk Produktiviti

programming, minda, separuh sedar

Beberapa ketika ni menderu kerja masuk yang betul2 memaksa diri untuk bergerak lebih banyak dari biasa. Not that I’m complaining but still, it feels like a shock bila kena bangun tiba-tiba dan terus bergerak, mau tak terkujat badan. Jadi apa lagi, dengan pesen kita suka upgrade sistem yang sedia ada, kita cari jalan untuk maintain motivasi/drive untuk bergerak.

For a note: ni bukan satu post sebagai mengada macam “eleh kalau dah kerja tu kerjalah”, tapi lebih kepada apa yang berlaku sebelum ni (nanti one day bila dah setel I would likely tell as it would help others) jadi kita dah hilang daya, hilang mojo, lost the drive so to speak.

Jadi bila kerja menderu masuk ni, kita anggap ia sebagai satu cara untuk cari jalan n upgrade level terkini kita lah kan. Takkan nak duduk takat level tu ja.

So back to the point, inilah yang Shai jumpa untuk maintain motivasi, iaitu dengan cara priming dan programming minda separuh sedar kita.

Programming Minda separuh sedar kita

Pentingnya minda bahagian ini sebab dari sini lah akar ciri-ciri kita yang akan pengaruhi minda sedar kita. Cara kita bercakap, mindset kita, malah pandangan sekilas kita dekat orang lain dipengaruhi oleh minda bahagian sini.

Itu yang orang kata, kalau baik, kita akan nampak yang baik, begitu juga sebaliknya.

Anyway, certain programming dalam minda Shai ni kadang2 Shai suka lengahkan kerja, atas habit nakkan semua (alat, keadaan, mood) sempurna habis baru boleh gerak walhal jarang juga nak dapat keadaan sebegitu melainkan rezeki kita nak dapat waktu tu.

Mindset perfectionist ni walaupun bagus sebab tinggi standard, ia boleh menyebabkan kesusahan juga nanti.

Baca sini: apa Shai buat juga sebelum ni untuk elak bertangguh (procrastination)

Jadi sebab tu, Shai kena betulkan balik dengan reprogramming minda ni. Dan memandangkan nak buat secara intensif ni takda fulus, ruang, dan masa yang cukup, Shai buat sendiri dengan beberapa perkara iaitu:

  1. Dengar video motivasi dekat youtube
  2. Adakan satu jurnal kesyukuran dan jurnal produktiviti

Dan kedua-dua ni Shai paksa diri buat setiap hari.

Video dekat youtube banyak dan percuma, hanya pilih ja mana yang selari/sesuai dengan keperluan diri (ada yang fokus umum, ada pula tumpu khas kepada bisnes jadi pilih ja) dan save siap2 (Shai save di playlist dan juga simpan dalam bentuk mp3 untuk dengar bila offline).

Untuk jurnal pula, asalnya bermula dengan jurnal kesyukuran tapi fikir2 perlunya ada satu buku nota asing khas untuk Shai rekodkan sistem/tips yang berguna untuk produktiviti, Shai asingkan dalam buku lain nanti senang nak baca bila2 perlukan motivasi.

Dan paksa diri untuk tulis setiap hari, sebagai cara nak programkan otak kita.

Jadi ke tak cara macam tu Shai?

Sebab jadi, baru Shai tulis ni 😉

Dan gembira sangat2 sebab ia menjadi dan Shai bersyukur ia sesuatu yang boleh Shai refer setiap kali hilang motivasi/mood nak buat kerja.

Because I realized I must do the work regardless how I feel

Dipendekkan cerita, itu yang Shai buat sekarang ini dan alhamdulillah masa tak terbazir dan pelbagai kategori hidup lebih terjaga dan seimbang. Yang paling penting, bila Shai betul2 nak me time, Shai tak rasa bersalah nak seronok sikit sebab dah tahu, kerja yang perlu dibuat dah siap. 😀

Terbabas sekali sekala tu adalah tak tipu. Tapi dibandingkan dengan dulu, masa sekarang lebih terurus. Every part of the life is scheduled for good.

Untuk itu, Shai berharap juga korang dapat manfaat dan praktikkan tips dengan kekal ini jika sesuai dengan korang. Sebab powernya minda separuh sedar kita dan kesannya kepada rutin harian kita, tu yang Shai fikir better take advantage of it through programming sebegini.

Nak baca lagi tips/artikel produktiviti, boleh klik tag ni ya. 😀

mommylotte

Nota: Yang planner tu dari ig kita khas untuk planning2 ni . Boleh klik sini kalau nak follow 😀

Bacaan lanjut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge