[Update]Hasil Eksperimen Shai untuk Naz

Tempoh hari Shai ada kongsikan dalam entri ini, eksperimen Shai menggunakan DHA ekstra untuk Naz. Dan syukur. Happy sebab la ni hasilnya amat positif.

Boleh tahan lama juga Shai buat eksperimen ini, di mana Shai bagi Naz 1 kapsul omega guard ini ke dalam botol susu nya (gunting hujungnya dan perah dalam susu) selang dua hari dan Shai monitor perkembangannya dari segi mental, emosi (especially) dan juga fizikal.

naz ummi klcc picnic

A’ah, kalau dah minyak ikan ni downside dia bau hanyir ikan, dan bezanya omega guard ni, bukan bau hanyir tapi bau sushi salmon tu. Haha..

*salmon memang tinggi kandungan omega-3 nya, dan sebab itu rakyat Jepun, Korea, Norway, mendapat manfaat daripada minyak ikan ini, khususnya di kulit dan minda.

Nerve-Cell-4 brain otak

Alhamdulillah syukur, ikhtiar untuk Naz ambil extra dos minyak ikan pekat ni menjadi.

Kalau dulu dibandingkan ketika awal-awal setahun dua Naz slow juga lah development dia (cam dari segi merangkak lambat, berjalan pun lagi lah lambat), dan yang obvious dia degil tak bertempat juga, dan cam susah nak faham kata-kata/arahan orang (melalui intonasi yang tertentu).

Bercakap? Lagi lah takda sangat.. Sampai kami risau juga kot2 Naz ada autism.

anak lambat cakap
Lepas solat kerap Shai zikirkan ini

Sebab tu, masa Naz masuk umur 2 tahun gitu Shai agak fobia lah nak bawa ke mana-mana sebab leceh dan in the end kerap tak enjoy jugalah. Tantrum dia ya Rabbi. Sampaikan kalau masa tu rezeki dia behave sepanjang hari, kita punya excited cam esok nak raya gitu. Hehe..

Perkembangan Naz Terkini

Sekarang alhamdulillah. Shai monitor perkembangan Naz, setakat ini dia cam nak catch up dengan pelbagai aspek.

Naz mula rajin bercerita dam celoteh. Kadang2 kita pula tak terlayan. Kunun2 ada teori baru nak explain2 lah tu. Maintain aktif, namun tak sebuas dulu. Aktif yang setempat dan sepatutnya, serta berpada-pada juga. ^^v

naz tidur atas tilam ikea
bertuah punya anak..sedap2 je dia tidur kat katil display ni..haha

Empati pada orang lain, boleh kongsi2 barang/makanan dengan orang, suka kalau ada ramai orang dan meriah.

Of course lah, bukan asbab mutlak harapkan omega ini, mestilah dengan gabungan makanan yang cukup, serta didikan /stimulasi dari parents kan.

naz kolam pool klcc

Itulah Shai buat sekali (contohnya flash cards, sing along, dll), sambil2 monitor perkembangannya. Dan Shai syukur sangat2, la ni selera Naz oke ja, tak cerewet (tapi prefer nasi kuah2), buah lagi lah dia balun, dan suka menyanyi, boleh diharap main sendiri, dan bestnya sibuk2 juga nak tolong ummi uruskan rumah. Haha..

Kalau kawan-kawan juga mengalami situasi yang sama dengan Shai, apa kata gunakan omega guard ini sebagai ikhtiar untuk anak. Mana tahu ia akan membantu perkembangannya sebab sel otak kita sendiri dibuat dari DHA, jadi mestilah kita makan makanan yang tinggi kandungan DHA nya ye tak?

botol dan kapsul omega guard

Contact Shai (017-915 3260) untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan omega guard untuk anak (lain sket dose nya), dan boleh kita kongsi2 cerita perkembangan anak juga. Insya Allah, ia boleh menjadi ikhtiar untuk kawan-kawan, sebagaimana ia menjadi ikhtiar untuk Naz. 😀

Update 2018: Dari kali terakhir buat eksperimen ini sehingga kini, perkembangan Naz jauh berbeza berbanding dulu. Ya, wiring dia yang autistic dengan kanak-kanak normal lain (cara berfikir dia kebanyakannya logik dan luar kotak) cuma aspek emosi dia boleh regulate dengan berpada, terkawal, dan boleh relate dengan orang lain (satu trait yang agak mencabar bagi autism sebab dia susah nak ekspresikan relation dia dengan orang lain, tu yang suka menyendiri tu). Dan Shai puas hati dan rasa bersyukur sangat sebab ada 4 kriteria yang cikgu sekolah rendah nak untuk kanak-kanak khas ni, 98% peratus Naz dah lepas. 😀

Korang boleh baca prosedur pendaftaran anak keperluan khas, di sini ya.

Bacaan lanjut

4 Comments

    1. sabar tahap langit ketiga lagi..hehe..tapi alhamdulillah he’s catching up laju je. degil2 ada tu, kena tegur dengar juga cakapnya 😀

      1. Sy laila dr indonesia, sy tertarik dg blok anda yg promosikan vit DHA tuk anak yg lmbt bicaranya.sy pny anak yg usia nya 3 th tp bicr nya msh blm lancar tp dr segi aktifnya putri sy sangt aktif dan mudah bersosialisai dg siapapun, yg sy tnykan tuk beli vit DHA nya di mn dan bgmn caranya, smoga anda faham dg kata2 sy. Trmksh bnyk

        1. apa khabar puan laila. Tiada masalah utk memahaminya 😀 Untuk makluman puan, vitamin DHA yang dimaksudkan adalah dari jenama Shaklee, yang dibeli juga di sini. Setahu saya, jenama tersebut biasa dijual di indonesia? Atau jika tidak ada, puan boleh dapatkan di farmasi berdekatan, kalau boleh cari yang dalam 500mg. alternatifnya, utk kanak2 ia dijual dalam bentuk gula2 (seperti Scott’s) utk lebih mudah diambil, sebab minyak ikan ni sedikit hanyir baunya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge