Apa bagusnya bila saya praktikkan Feng Shui

Disclaimer: ini hanyalah panduan/pendapat sahaja

Idea untuk menggunakan Feng Shui tercetus selepas saya membaca buku Mudahnya Menjemput Rezeki. Pelik kan? Macam takda kaitan je..hehe.. Ada sebenarnya, cuma tidaklah begitu jelas sebab kedua bentuk ilmu ini agak bertindih, dan paling ketara yang kita boleh nampak perkaitannya – menjaga aura/vibe agar kebaikan, peluang, dan rezeki mudah masuk dan melekat ke kita.

Biasalah bila berbisnes ada masa naik, ada masanya ia turun sebentar (dia akan turun kalau anda biarkan aje ye), kadang-kadang turun teruk seperti ramai businessman akan gelarkan sebagai Death Valley.

Dan buku ini sedikit sebanyak membantu saya dalam menjadikan rezeki itu, sedikit sebanyak dalam kawalan saya.

Tentang buku Mudahnya Menjemput Rezeki (review sikit…)

Banyak yang dibincangkan dalam buku Mudahnya Menjemput Rezeki, kepentingan untuk menjaga hubungan diri dengan Allah supaya rezeki tu mudah dijemput, berbanding kita mencari rezeki tu. Umpama orang yang kita tak kenal, kalau kita nak borak2 dengan dia yang sememeh tak cuci muka, BO tinggi (lagi teruk lalat pun hinggap!), baju kusam dan hapak. Orang tu mau ke nak borak lama dengan kita?

cats

Macam tu gak lah dengan rezeki. Jika kita jaga dan maintain aura kita dengan baik, lagi mudah rezeki (mungkin dalam bentuk peluang, good energy, dll) nak masuk dan melekat dengan kita.

Contohnya, dengan menjaga hubungan hati dengan Allah seperti solat on time, sedekah semampu yang mungkin, selalu baca Quran, dan hati selalu berzikir; pada masa sama aura (dan mungkin chakra:tenaga dalaman kita) kita akan dicuci dari segala kotoran – tinggal aura yang positif dan bersih2 je.

Lupa nak bagitau, aura tu sebenarnya tak boleh dicipta, tapi boleh dikuatkan dan (harus lah) dicuci mana2 bahagian yang tidak bersih.

Sebab tu lah kita cam boleh nampak orang alim2 ni, even perempuan yang mengandung pun nampak glowing semacam, sebab aura dia positif dan aktif. πŸ™‚

Aura, feng shui, dan positif

Ramai antara kita yang pernah mendengar aura2 ni tapi tak ramai yang menggunakan sepenuh potensinya. Saya pun dulu begitu, ketika di sekolah biasa juga dengar tentang aura2 nih. Even mak pun ada pernah cek2..but i’m just not interested before..hehe..

srthshgf
chakra ialah titik2 dalam tubuh, seterusnya menghasilkan aura di luar tubuh

Sekarang ni bila dah berdikari dan baca buku tersebut, baru sedar sangat penting menjaga aura ni supaya sentiasa cantik2 je. Bak kata org cina (depa paling byk pakai feng shui tau), β€œbanyak ong oo..”

Kesan menjaga aura supaya positif

  • + Rumah akan rasa tenang dan harmoni,
  • + sesiapa yang duduk akan rasa seronok
  • + Allah bagi barakah melimpah2 kat setiap ahli rumah
  • + Rezeki, peluang, dan jalan keluar senang masuk dan melekat, insyAllah πŸ™‚

Bagaimana feng shui pun boleh berkait?

Feng shui ini adalah bentuk susun atur supaya aura/vibe yang masuk ke rumah dan membantu memaksimumkan potensi setiap ahli keluarganya. Ada tekniknya (dan saya sendiri tak habis mengaji lagi, hehehe) dan semestinya boleh disesuaikan dengan Islam. Nanti saya akan kongsikan dalam entri lain. πŸ˜‰

Bacaan lanjut

8 Comments

  1. Aura positif perlu dijaga, Tapi bila kita cuba lawan aura negatif dalam diri, memang akan rasa penat, pening & nak muntah. Minum air banyak2, kasi keluar itu aura negatif.

    1. Betul2.. Masa awal2 cuba build dan follow steps dlm feng shui mmg rasa sangat malas dan unusually penat. Feng shui pun ada detox dan healing crisis. Hehehe.. Kasi itu aura masuk, byk ong ma.. XD

    1. Saya cuba dan praktikkan mengikut kesesuaian agama. Alhamdulillah, elok2 sahaja. πŸ˜€

  2. feng shui lebih kepada rasional.
    contoh kalau kita biarkan laluan angin tidak dihalang,maka udara dalam rumah akan bertambah baik.

    Atau bila kita positif,hidup akan lebih ceria.

    1. Ya betul tu. Lebih kepada rasional tapi kadang2 saya sendiri pun tak terfikir..ahaks!
      kIndirectly bila rumah bersih dan tersusun, kita otomatik akan rasa tenang dan harmoni di rumah, tu yang jadi aura positif. πŸ˜€

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge